Ernæring

Lurer du på hva som er sammenhengen mellom ernæring og Norsk Hval? Da kan du lese denne artikkelen.

Helsedirektoratet anbefaler et sunt og balansert kosthold med rikelig inntak av grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk. Det anbefales også å begrense mengder rødt og bearbeidet kjøtt. Norsk Hval kan derfor være et godt tilskudd på helsefronten.

Hva er ernæring?

I praksis brukes ordet ernæring om sammenhengen mellom mat, næringsstoffer og helse hos mennesker. For å unngå problemer med helsen er det derfor svært viktig å vedlikeholde et sunt og variert kosthold. Det finnes en rekke kjemiske stoffer som menneskekroppen ikke klarer å produsere selv, men som vi må få tilføyd via kosten. Disse stoffene er ikke bare avgjørende for at kroppen skal kunne utføre sine normale funksjoner, men også for vekst og utvikling. Dette gjelder blant annet karbohydrater, proteiner, fett, mineralstoffer, vitaminer og vann. En rik kilde til noen av disse næringsstoffene er Norsk Hval.

 

Sammenhengen mellom Norsk Hval og ernæring

 

Hvor kommer de helsebringene effektene til hvalen fra? Hval spiser store menger dyreplankton og fiskearter i de friske norske havene. På menyen står blant annet krill, sild, lodde og sil, og fiskeartene torsk, sei og polartorsk. I tillegg lever hvalen sitt liv adskilt fra mennesker, som gjør at den ikke har påført seg tarmbakterier eller ytterligere sykdommer som kan spores til andre typer kjøtt.

I likhet med annen sjømat er hval en proteinrik råvare som på helsefronten kan utkonkurre storfekjøttet. Sjøpattedyret hval inneholder mer av det sunne umettede fettet, og mye mindre av det mettede fettet som kan spores til andre typer kjøtt. Å velge mat som inneholder umettet fett kan hjelpe til å senke kolesterolet i blodet vårt.

Som en rik kilde til Omega-3 fettsyrer kan hvalkjøttet hjelpe til å forebygge risikofylte sykdommer. Dette gjelder blant annet diabetes, kreft og hjerte- og karsykdommer. Omega-3 fettsyrene bidrar også til utviklingen av hjernen og styrkingen av skjelettet. I tillegg inneholder hvalkjøttet mer vitamin A, d og jern enn storfekjøttet. Alt i alt er det mange ernæringsmessige fordeler ved å velge hval fremfor storfe. 

Det handler ikke bare om hva du spiser

Et godt kosthold handler ikke bare om hva du får i deg. Man må også tenke på hvor mye, hvor ofte og hvordan maten skal spises:

  • Istedenfor å spise noen få større måltider om dagen kan man heller spise litt mindre jevnt utover dagen. Dette er først og fremst fordi menneskekroppen trenger drivstoff (energi) kontinuerlig og for at kroppen skal kunne bearbeide maten på best mulig måte. Jevne og mindre måltider er også bra for forbrenningen.
  • En annen avgjørende faktor er hvordan maten spises. Står du foran kjøleskapet mens du lager mat og hiver innpå det første som frister, vil ikke dette hjelpe til å vedlikeholde et behagelig og godt forhold til mat. Det er bedre å ha rolige omgivelser rundt måltidet og heller ta seg tid til å nyte maten.

  • Det er også viktig å spise variert. Dersom man kun spiser frukt og grønt kan man fortsatt tømmes for energi: selv om grønnsaker er fullt av vitaminer, fiber og mineraler, får man ikke nødvendigvis i seg nok fett og andre energigivende stoffer.
Varm salat hvalskav

Foto: Øyvind Bjerke, Norsk Hval

Hvalen er svært anvendelig og kan brukes til mange forskjellige lunsjretter, delretter og middagsretter. Et godt utgangspunkt er at hval kan benyttes i alle måltider der man ellers ville brukt storfe.

Trenger du inspirasjon til deilige hvalretter kan du se Norsk Hval sitt oppskriftshefte her.